2011. április 20., szerda

DE, Mclib -A szolgáltatások a felhasználói aktivitás tükrében 6.

Debreceni Egyetem, Egyetemi és Nemzeti Könyvtár (DEENK), Miskolci Városi Könyvtár és Információs Központ (Mclib)

Privát szféra és magány

Jó és a rossz magány

DEEENK:Az online felületen az olvasók szintén közösséget alkothatnak, az oly sokat említett Chat szolgáltatás révén, meg van a lehetőség a beszélgetésre, vélemények megosztására. A WikiLib szolgáltatásban elsősorban, mint alkotó jelenhet meg a felhasználó.

A valós szükségletek kielégítésében segítséget nyújt például a Katalógus, DEA használata, ilyenkor tájékozódhat az olvasó a dokumentumokról. Az olvasójegy számával belépve saját maga is hosszabbíthatja a kikölcsönzött dokumentumot, vagy előjegyezhet rá. Fontosabb kérdések megválaszolásában az egyes tájékoztató kollégák is segítséget nyújthatnak. Így elektronikus úton beszerezhetővé válnak az információk. A valós szükségleteket virtuálisan elérik, sokszor még csak be sem kell menni a könyvtárba.

Mclib:Itt a közösségi létet az egyes eseményekről, könyvtári rendezvényekről való beszámolók adják meg. Valamint ehhez kapcsoldó hozzászólási lehetőségek, képgalériák. A könyvtár a Facebook, Twitter profillal is még közelebb kerül az olvasókhoz, az olvasók pedig ezen felületen keresztül is megoszthatják élményeiket a könyvtárról.


Valós szükségletek kielégítésében itt is szerepet játszik a Katalógus, olvasói vonalkóddal való belépés. Hosszabbítás külön e-mail címen elküldve lehetséges. A könyvtárossal nem lép interakcióba a felhasználó személyesen, de az általa kívánt dokumentumot továbbra is használhatja.

Életjelek
DEENK:Napi rutinná válhat a chat,Olvasói box, WikiLib szerkesztői felületének használata, vagy informálódás, Katalógusban való keresés. Esetleg az egyes gyűjtemények, tanszékek könyvtári oldalainak használata. Friss információkról hírekről is tájékozódhat az egyetemi könyvtár olvasója mégpedig a eseménynaptár megtekintésével, aktuális felhívások segítségével.


Mclib:Katalógus, Olvasói belépésre korlátozódik a megjelenés. Kisebb lehetőségek, de ugyanakkor a hírek rendezvények, események nagyon gyakran kerülnek megjelenésre, így ezekhez kapcsolódva további megosztások interakciók várhatóak a könyvtár dolgozói és felhasználói rétege felől.

Intim megvilágítás

DEENK: Az alkotói attitűd kibontakozása legjobban a WikiLib szolgáltatáson keresztül valósulhat meg, ahol a könyvtárral kapcsolatos híreket, gyűjteményekkel összefüggő információkat, változásokat közzé lehet tenni. Folyamatosan lehet ezeket szerkeszteni. Otthoni elérés segítségével a könyvtár adatbázisai is használhatóak, beiratkozott olvasóként.

Továbbá nyíltan lehet kérdezni, válaszolni egyes problémával kapcsolatban a könyvtárosoktól is elektronikusan (e-mail), vendégkönyvön keresztül, megosztási lehetőségek segítségével, chat segítségével beszélgetni.


Mclib:Személyes szabadság itt is kibontakozik a vélemények megosztásával. A már említett módon lehetőség van rendezvényekhez hozzászólni, vagy könyvajánlásokról véleményt formálni. Ilyenkor az adott ember vállalja a saját gondolatait, még ha arctalanul is. A közösségi oldalakon is megoszthatja véleményét, de itt már sok esetben rengeteg információt meg lehet tudni a hozzászóló személyről. Ekkor már nem is annyira személytelen a megnyilvánulás.


Különösebb alkotói attitűd ezeken kívül nincs, itt ugyanis nincs lehetőség további tartalmak felhasználók által történő szerkesztésére.

Birtoklásvágy-felhalmozás

Féltett kapcsolatok

DEENK:
A tér-idő távolság egyaránt feloldható a WikiLib, Olvasói box, e-mail-es kapcsolattartás, Chat szolgáltatások, közösségi megosztások igénybevételével. Így a már említett módon nem szükséges a személyes jelenlét magában a könyvtárban.
Láthatóvá teszik azt is, hogy mennyi felhasználó, és mennyi vendég van jelen az oldalon, így nyomon követhető a látogatottság.

Mclib:Itt is elsősorban a közösségi oldalakon való megosztás, a hírekhez, alkalmakhoz kapcsolódó véleményezés, a Skype kapcsolat (csevegés), vagy akár e-mail- es üzenetek azonnali válaszadási lehetőséget adnak a beiratkozott felhasználók számára. Ez elkényelmesedést is hozhat a felhasználóban, s gyakran már maximum a kikölcsönözni kívánt dokumentumért megy be csak a könyvtárba, és további kérdéseit az elektronikus felületen teszi fel.


Gyűjtemények, archívumok

DEENK:
Főként az egyes könyvtári egységek gyűjteményeiből, tanszéki könyvtárak, elektonikus adatbázisok, folyóiratok használata. Eseményekkel kapcsolatos visszakeresési lehetőség korábbi évekre még nem adott

Dinamikus hátterek kialakítása segíti a felhasználói élmény bővülését.

Mclib:
Elsősorban a katalógus használata jelentős. Itt feltüntetésre kerül az is, mely fiókkönyvtárakban található meg a dokumentum. A szolgáltatások változatosak az egyes fiókkönyvtárak esetén.

Testreszabott túlélőkészlet


DEENK:
A naponta használható felületekről már említést tettem, de fontosak a fejlesztések is. A honlap folyamatos frissítése, WikiLib szócikkek szerkesztése, eseménynaptár aktualizálása mind hozzájárul ehhez. Szemléletes az interaktív könyvajánló, mely a kezdőlapon került feltüntetésre. Az Internetfiesta keretében pedig interaktív módon legördülő lapszél alatt lehetett tájékozódni a programokról.

Mclib:
Google térkép, Google naptár beépítésével igyekszik az oldal még könnyebben kezelhetővé tenni a tartalmakat. Több beépített alkalmazás is van, de még kicsit szervezetlen formában.


Virtuális tárgyaink

DEENK,Mclib:
Mind a két könyvtár esetében a közösségi oldalakon történő megosztási lehetőségek adnak további lehetőséget a szorosan vett honlapon kívül. DEENK esetében a Wikilib fontos felület, Mclib esetében a Skype alkalamzásának lehetősége.
Annyira még nem fejlődtek ki a könyvtárak hogy szolgáltatásaikat mobiltelefonokon, okostelefonokon is közzé tegyék.

Képességek fenntartása fejlesztése

Állandó jelenlét kényszere


A hálózati közösséghez való tartozás mind a két könyvtárban megjelenik. Az olvasók egy réteget képeznek. Véleményeiket megoszthatják, ez a megosztási vágy már-már kényszeres is lehet. De önmagában véve a könyvtárak honlapjain nem tartózkodnak olyan sokat a felhasználók, mint például a facebook, vagy twitter oldalain.

Társadalmi szerepvállalás és hálózatosság

DEENK: Közösségélmény a chat felületeken megvalósulhat. Közös szerkesztés, informálódás a WikiLib-en keresztül példázható.


Mclib:A vélemény vállalása az egyes hírekhez, rendezvényekhez kötve említhető meg. Olykor visszájára is fordulhat. A webmester fel hívhatja a figyelmet, hogy az egyes vélemények kifejtése ne legyen személyeskedő, ne kelljen az oldalról kitiltania őket: http://www.mclib.hu/konyvajanlo/a-fekete-lovag-ban-mor-hunyadi-ciklus/#comment-346
A könyvtár célja tehát itt főként a programokról, hírekről, könyvekről való beszámolás.

Újdonságok és hype

Mivel a felsorolt szolgáltatásokon és lehetőségeken kívül újabb lehetőségekről nem tudok így erről beszámolni sem lehet.
Mindenképp elmondható, hogy mind a két könyvtár igyekszik lehetőségeihez mérten minél felhasználóbarátabb felületet biztosítani. A Miskolci Városi Könyvtárnál nyilván nem olyan profi módon jelenik meg, mint a Debreceni Egyetem, Egyetemi és Nemzeti Könyvtáránál, de a két könyvtár funkciója el is tér.

Hozzáadás teremtő aktivitás

Alturista attitűd

DEENK
Teremtő aktivitást az oly sokat említett WikiLib segítségével lehet elérni.

Mclib
A rendezvényekkel kapcsolatos megosztások, hozzászólások is bővíthetik a felhasználók információit. Valamint a hírek, egyéb beszámolók, aktuális hónap eseményei is közösségformáló erőt fejtenek ki.

Közös nevező öröme

Egységes érdek , hasonló érdeklődésű olvasók jelenléte tapasztalható mind a két honlapon.

Vágy az elismertségre

Főként a könyvtárosok várják el, hogy sikeres legyen a szolgáltatás, az adott rendezvény. Pozitív visszajelzéseknek, üzenteknek, véleményeknek mindig örülnek. Valamint az építő ötletek, javaslatok is fontosak lehetnek. Gondolni lehet itt a könyvajánlásokra, vagy internetes kérdőívek kitöltésére.

A rendszeres felhasználói aktivitásra a tartalomszolgáltató felület a dolgozók csapatával úgy reagálhat, hogy fejleszti az oldalt. Főként a miskolci könyvtár esetében lenne fontos kissé szervezettebb felület kialakítása. Szolgáltatások kialakításában, továbbfejlesztésében, interneten elérhető könyvtárosokra is egyre nagyobb szükség lehet. Ez már nagyjából megoldottnak látszik. De nem biztos, hogy ha például skype-on ráír valaki a könyvtárosra, azonnal választ is kap. Könyvtár-könyvtáros-felhasználó közötti folyamatos interakció a honlap szolgáltatási révén összhangban kell hogy legyen, így lehet egységes és dinamikus a felépítés.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése