2011. július 6., szerda

OIK és KJMK Tézis 8

OIK

Elsősorban azt emelném ki, hogy jó húzás volt az OIK-tól régi honlap lecserélése. Ez a modernebb, bár kissé lassabb weboldal inkább illő a XXI. Századba. Színvilágával és felépítésével az intézményhez mért komolyságot adja vissza. A honlap alapvetően tökéletesen megfelelő, küldetésének eleget tesz. Mint már említettem korábban, egy könyvtárnak nem faladata a közösségi tér megteremtése. Arra ott vannak a közösség portálok. Ellenben valamilyen fórumozási lehetőség talán még elférne a honlapon. Természetesen lehet, hogy ez sem működne rendeltetésszerűen, a bloghoz hasonlóan. Talán a Web 2.0-ás alkalmazások hiánya nem hátráltató egy ilyen jellegű intézmény esetében. Végülis ez főként kulturális éhség kielégítésére szolgál, nem pedig szórakoztatásra. A vitákra és vélemények kinyilvánítására pedig megvannak az egyéb fórumok. A könyvtár szerkezete jól átlátható a honlap segítségével. A szervezet felépítését és a működés mikéntjét híven tükrözi.

A honlapon több tartalomszolgáltató pont is van. Ám ezek többnyire csak részleges, felületes tartalmakat közölnek. Egy könyvtár esetében a honlap alapvetően a tartalmakat nem közli, hanem csak elirányít a szükséges helyre a megfelelő információ közlésével. A weblapon közölt teljes tartalmak hányada csekély. Ez a jövőben – mivel a digitalizálás korát éljük – természetesen jelentősen változni fog. Talán így:

KJMK

A könyvtár honlapja megfelel azoknak a kritériumoknak, melyekkel a megyében élő használók információigényét ki lehet elégíteni. Megjelenése barátságos – melyet színvilága és grafikai megoldásai híven tükröznek – és egyszerű – struktúrája könnyen kezelhető minden nemzedék számára. Az általa szolgáltatott információk, tartalmak a társadalom minden rétegének és korosztályának igényét kielégítik. A WEB 2.0-ás alkalmazások hiánya itt erősebb, mint az OIK esetében, hiszen itt nem csak a „komolyság”-nak kell megjelennie, hanem a szórakozásnak is. Sokkal inkább ideillő lenne valamilyen közösség tér, akár nemzedékenként elkülönítve, mint az itt szolgáltatott tartalmak, információk. Értem ezalatt, hogy külön menüpontban vannak a gyermektartalmak, vagy a felnőttoktatással kapcsolatos információk. A lap alsó rézén található ugrópontok megfelelő tájékoztatást nyújtanak a megye és a szakma életével kapcsolatosan.

Egy megyei könyvtár honlapjáról nehéz lenne kiemelni bármilyen tartalomszolgáltatási pontot, hiszen különböző emberek számára különböző adatok, információk képviselnek értéket, bírnak tartalommal. De az alábbi három valószínűleg minden használó számára lényeges:

  • Általános információk
  • Szolgáltatásaink
  • Online katalógus

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése