2011. március 11., péntek

Debreceni Egyetemi és Nemzeti Könyvtár, Miskolci Városi Könyvtár :A tartalomcsoportosítás tekintetében, tartalom rétegződései - Tézis 3

DEENK


A tartalom elérése szempontjából alapvető csoportosítás a Gyűjtemények szerinti tipizálás, valamint az egyes Kari Könyvtárak szerint fellelhető tartalmak.

Az adatok közzététele az egyes karok, gyűjtemények profiljához illeszkedik.


Karok, könyvtári egségek:
Műszaki Könyvtár, Társadalomtudományi Könyvtár, Bölcsészettudományi Természettudományi Könyvtár, Zeneművészeti Könyvtár, Kenézy Élettudományi Könyvtár, Agrártudományi Könyvtár, Gyeremeknevelés és Felnőttképzési Kari könyvtár, Debreceni Egyetemi Kiadó, Médiatár


Elsődleges információként az egyes karok könyvtárairól katalógusokról, gyűjteményekről tájékozódhtanuk. Minden egyes könyvtári egységnél elsődleges információként jelennek meg a katalógus mellett a tananyagok (e-foorások), szolgáltatásokról szerezhető információk.

A hozzászólások, vélemények, plusz szolgáltatások (online kapcsolattartás) a honlapon már másodlagos infromáció kategóriába sorolható.

A tartlomszolgáltatás rétegződése tekintetében az egyes könyvtári egységeknek megfelelően nyújtott szolgáltatások vannak.


A Bölcsésezttudományi és Természettudományi Könyvtárban a tájékozódási források tovább lettek osztva a felhasználók szempontjából .



hallgatók,


oktatók,


látogatók szempontjából.


A tartalmi szintek közötti átláthatóság így további segítséget ad a felhasználók számára.


Szemléltetésként az alábbi képen a hallgatók számára kínálkozó lehetőségek láthatók:

A gyűjteményeket tekintve az egyes karok dokumentációi mellet, kéziratanyagok, digitális gyűjtemények is tartalomként szolgálnak.


Közzé tett információk tekintetében a hírek események külön kiemelést kaptak. A adatbázisok katalógusok elérhetősége biztosított, nem csak az egyetem hálózatán keresztül. Beiratkozott olvasóként az egyetemi hálózaton természetesen több külföldi adatbázishoz is hozzáférés biztosított.


Az intézményről dolgozókról tájékozódhatunk az Elérhetőségek menüpontban, az egyes tájékoztató könyvtárosok, adott gyűjteményt ismerőktől könnyedén kaphatunk információkat.


Vendégkönyv, Olvasói box, Saját könyvtár szolgáltatások keretében közvetlenül a kívánt tartalom szolgáltatójával lehetőség van a kapcsolatfelvételre. A főoldalon Hogyan...? menüpont alatt hasznos tanácsokat kérdésekre választ is kaphatunk.


Wiki alkalmazással már a hallgatók is aktív tartalomszerkesztővé válhatnak.


Összefüggés tehát megtalálható a főoldal tartalmai és az egyes könyvtári egységek vonatkozásában. Felépítésükben igyekeznek a legfontosabb információkat kiemelni, adatbázisok, katalógus szolgáltatások kiemelésvel. A főoldalról könnyen tovább navigálhatunk a további számunkra fontos tartalmak felé. Adott kar könyvtárát szemléletes módon 1 kattintással elérhetjük.


Kapcsolódó szolgáltatásokról (kiadás, fordítás, előadások, képzések, tanfolyamok) szintén ugrópontként szolgál az oldal. Projektekről további adatbázisokról is tájékozódhatunk.


Vélemények, reakciók megjelenítése m ár a címlapon Vendégkönyv,Olvasói Box címszó alatt hívja fel a figyelmet.


Honlapon megjelenő tartalmak arányai:


Az elsődleges információ szolgáltatása, az adatbázisok, katalógusok, fontosabb tananyagok révén, a tartalom szempontjából, mintegy 100%-ban megvalaósul. A hallgatók mellett természetesen az oktatók elvárásainak is igyekeznek megfelelni. Az elérhetővé tétellel tehát nincs probléma, mivel közvetlenül megszerezhetjük a kívánt legfontosabb információkat.


A tartalom előállítóival kapcsolatos kontakt is lehetséges online felületen, telefonon, és közvetlenül. Online módon ezt is közzéteszik, a tartalomhoz kapcsolva 90%-os arányban


Vélemények kifejtésére, egyéni interaktív részvételre is 90%-os arányt említenék. A chat, wiki szerkesztés ezeket mind erősítik.


Az egyéb szolgáltatások, kiadói funkcíó, fordítások, már nem kapnak olyan nagy szerepet, és nem elsődleges információt képeznek. Mintegy 70%-os viszonyt lehet kötni az egész tartalmi egységhez kapcsolva.



Miskolci Városi Könyvtár



Egy honlapon belül navigálhatunk az egyes fiókkönyvtárak között. A tartalom rétegződése szempontjából az egyes fiókkönyvtárak gyűjteménye eltérő.

A Szabó Lőrinc Fiókkönyvtár elsősorban idegennyelvi részlegével, zeneműtárával, és folyóiratolvasójával szolgáltat információkat. Erről tájékoztatást is kapunk, de csak általánosságban. Tehát a gyűjtőkörbe tartozó források hozzátételéről nem igazán beszélhetünk. Az adatbázis egységes az összes könyvtárnál, így nincs külön választva.

Elsődleges szerepet kapnak a könyvtár életében a hírek, programajánlók. Ezekről folymatos tájékoztatók, beszámolók keretében informálódhatunk. Aktív az online jelenlét a facebook, skype és twitter felületeivel.


Főként a programok, rendezvények közzététele jellemző. Ezekről folyamatos beszámolók, értesítések vannak. Természetesen az adatbázis is elérhető, de plusz hozzáadott érték, tartalom még nincs. További adatbázisok, felületek nincsenek feltüntetve.


Az intézmény dolgozóinak elérhetőségei megvannak, webmester számára külön hibabejelntést lehet tenni. Aktív skype kapcsolat is lehetséges, valamint bejelentkezett felhasználóként akár hozzászolsáokat is lehetőség van megosztani.


Ehhez kapcsolva tehát visszajelzések, vélemények is kaphatóak a beiratkozottak részéről. Probléma esetén pedig gyorsan feltudják venni munkaidőben a kapcsolatot a könyvtárosokkal is.


Elsődleges információként az alapszolgáltatások mellett tehát a hírekről, eseményekről közreadott mindig friss információ válik itt fontossá. A kiegészítő szolgáltatás (szkennelés, folyóiratkölcsönzések), már inkább másodlagos szerepet kapnak.



A szolgáltatott tartalom aránya:


Az elsődleges információk közzététele kis mértékben van jelen, inkább a program kapnak fontosabb szerepet 70%


Tartalom előállítása a felhasználók is aktívan részt veszenek blogolással, valamint hozzászólásaikkal (30%). Ugyanakkor a weboldal szerkesztője, webmester állandó jelenléte is fontos (70%)


Összefüggés más területekkel nem jellemző, inkább együttműködés a fiókkönyvtár egységei között (50%)


Vélemények, reakciók kifejtésének lehetősége(80%), hiszen egyre bővülnek a hozzászólások, bejelentkezett felhasználók aránya. Facebook, twitter és skype lehetőségek is szélesítik a kínálatot.


Hozzáadott háttéranyagként a programok beszámolóit, a hírek események viszakeresésének lehetőségét említeném, mely elég nagy mértékben van jelen az oldalon (80%).




Összeségében mind a két könyvtár egységes tartalmi rendszert képvisel. Összehangoltan működik egyes részegységeivel. Az egyetemi könyvtár oldala azonban sokkal jobban kialakított egységes struktúrájú tartalmat szolgáltat.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése