2011. március 28., hétfő

KSH Könyvtára -Tézis 2.

A Központi Statisztikai Hivatal és Könyvtár igen speciális tartalmat szolgáltat. Mint már írtam, eléggé behatárolt felhasználói köre van.
Speciális mivoltából adódóan elég nehézkes a hírek megjelentetése nem internetes kommunikációs rendszerekben. A statisztika területén megjelenő újdonságokat, könyveket, dokumentumokat, esetleg eseményeket, konferenciákat nem lehet, mármint nem érdemes hagyományosabb formában hirdetni, közölni, mivel nem a "nagy közönséget" érdekli a téma.
Ami mégis ide tartozhat, azok a különböző statisztikai kiadványok, folyóiratok, melyekből a témával kapcsolatos új információk szerezhetők, de igen kicsi az esélye annak, hogy valaki megrendelje vagy járassa magának ezen kiadványok valamelyikét.
Esetleg az felhasználók még értesülhetnek különböző dolgokról a könyvtár belső, hagyományos hirdetőtáblájáról, vagy a könyvtárban dolgozóktól.
Azok számára, akik nem tudják, milyen lehetőségeket rejt a Központi Statisztikai Hivatal Könyvtára, szerintem szinte nulla az esélye annak, hogy ezt hagyományos, nem internetes csatornákon keresztül megtudják. Tehát a könyvtárnak hangsúlyt kéne fektetnie arra, hogy valahogy egyértelművé tegye a szélesebb felhasználói rétegek számára is, milyen, bárki számára érdekes és hasznos szolgáltatásokkal rendelkezik a könyvtár.
Mindezt internetes csatornák igénybe vételével egyszerűbben meg lehetne oldani, mint hagyományosan. Nekem például az jutott eszembe, hogy a könyvtárak egymás honlapjaira tehetnének ki kis ismertetőket, tehát reklámozhatnák egymás szolgáltatásait, hiszen a könyvtárak végül is nem egymás riválisai, nem konkrét versenytársak.
De akár lehetne egy jól megszerkesztett, áttekinthető "elektronikus levelet" küldeni minden beiratkozott könyvtárlátogatónak, melyben tájékoztatnák őket, hogy milyen könyvtárak, szakkönyvtárak vannak, hova érdemes fordulni a speciálisabb kérésekkel.
Ez persze nem egyszerű feladat, hiszen úgy kellene megcsinálni a hírlevél tartalmát, hogy az rögtön átlátható legyen, ne ijessze el a felhasználót zavarosságával, legyen érdemes például tovább bontogatni alpontokra a tartalmat, hogy a felhasználók eljussanak például ahhoz, hogy a népszámlálással kapcsolatos dokumentumokat ne a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban keressék, hanem a KSH Könyvtárában.

Mivel a statisztikai adatok feldolgozása és szolgáltatása nagy szakértelmet kíván, ezért ezen tartalmak szolgáltatását szerintem a leghitelesebb szolgáltatótól kell igénybe venni. Ma Magyarországon ezt a feladatot a KSH és könyvtára végzi el és szolgáltatja a teljességre törekedve. Pontos, megbízható adatokat (főleg, ha ezekkel tovább szeretnénk dolgozni)szerintem más tartalomszolgáltatók nem nagyon tudnak biztosítani a felhasználóknak, főleg, hogy általában ők is a KSH-tól szerzik be, a KSH adatbázisaiban nézik meg az adatokat.
Tehát elképzelhető, hogy egy-egy nagyobb tudományterülettel foglalkozó oldalnak van 'Statisztika' menüpontja, de az messze törekszik a teljességre, nem saját kutatáson alapszik általában.
Például a Magyar Nemzeti Bank honlapján is található ilyen menüpont, de kevés adattal rendelkezik, ami igazából nem is olyan nagy probléma, hiszen nem ez a honlap fő célja, profilja.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése