2010. március 22., hétfő

Könyvkolónia - tézis 5

A könyvkolónia jelentős közösségteremtő hatással bír. Mint a cím is mutatja, az olvasók olyan bejegyzéseket tehetnek közzé, melyben leírják olvasmányélményeiket, kritikáikat az adott könyvvel vagy szerzőjével kapcsolatban, megbeszélhetik egymással, ki hogyan értelmezte egy-egy mű bizonyos részeit, sőt, még cserére is van lehetőségük egymás között, így szerezve be a birtokolandó olvasmányt. Emellett minden téma előfordul, ami csak az olvasással kapcsolatosan előjöhet, könyvjelzők, megfilmesített művek, jeles napok szerzőknél, könyváruházas tapasztalatok stb.
Az olvasó-klubok itt többnyire egy szerző, vagy egy könyv, sorozat köré szerveződnek. A tagok név nélkül, egyszerű email-címmel regisztrálhatnak, ezután pedig annyit árulnak csak el magukról, valódi életükről, amennyit szeretnének, de pl. az állandó hosszászólók többségénél képet is találunk, vagy "beszélő" névvel regisztrálnak, megadva nemüket és korukat. Természetesen a látogatók a legváltozatosabban kerülnek ki a különböző korosztályokból, többnyire minden korcsoportot megtalálunk 12 és 65 év között. A szerveződéseknél teljesen mindegy tehát az életkor, de a lakhely, foglalkozás, és a nem is, az egyetlen ami számít, az azonos érdeklődési kör az irodalom terén. Pl. nagyon sok a külföldi tag, akik rendszeresen megbeszélik könyvvásárlásaikat magyar boltoktól, vagy kedvenc szerzőjük legújabb könyve hol, mikor jelenik meg.
Ha az oldal látogatottsága tovább nőne, és a hozzászólások minősége javulna, tehát több lenne az olyan felhasználó, aki értelmesen és szépen, részletesen, de a lényeget megfogalmazva írná le tapasztalatait egy könyvvel kapcsolatban, a kiadóknak mindenképpen számolnia kéne vele. Ez igaz a többi hasonló jellegű oldalra, mint a könyvmoly, vagy polc.hu. Jelenleg a nyomtatott művekkel lehet csak számolni, népszerűsítésükben nagy szerepe van máris az ehhez hasonló oldalaknak. Bár a minőség, mint írtam, még nem érte el a megfelelő szintet az egész portálon, de találunk már olyan kritikákat, melyek segítik az látogatót, mely könyvet válassza, ill. a fórumon sem már csak átlagos, tetszik-nem tetszik hozzászólások vannak.
Azonban ahogy nő az elektronikus irodalom, és olvasói száma, a könyvkolónia fontos szerepet kaphat lassan terjesztésében, így már nem csak ajánlóként, "olvasói klubként" működne, hanem a reklámtevékenység mellett a szolgáltatásban is részt vehetne. A közösségteremtés, és anonim véleményezés mellett én főleg ebben látom előnyét. Természetesen több olyan portál van jelenleg is, ahol a bestsellerek elérhetők, többnyire itt mégis házilag begépelt, vagy innen-onnan nyúlt változatokkal kell számolni, tehát általában illegális tartalommal.
De részt vehetnének a könyvkolónia-jellegű portálok az elektronikus könyvtárak népszerűsítésében is, hiszen rengeteg ember van, aki szeret olvasni, de nem futja új könyvre, vagy nincs ideje könyvtárra, viszont akár a laptopon szívesen olvasna esténként. A MEK-et is annyira kevesen ismerik, pedig folyamatosan töltik fel a legális tartalmat. De ha az olvasói közösségek vállalnák a marketinget önszántukból, felismerve az adódó lehetőséget, akár a MEK-ről letöltött könyvet továbbítva, akár csak ajánlva rengeteg embert irányíthatnának a legális elektronikus könyvtárak felé. Szerintem ez teljesen elfogadható reklám lenne, hiszen a majdani olvasó előnyére is válik, ha megtalálja a neki kellő dokumentumot. De egy ilyne reklámot csak hozzászólásban, ajánlásban szabad alkalmazni, hiszen mindenki utálja a magától, vagy kattintásra előugró ablakokat, ill. a csúszkával együtt mozgó, "Ezt vedd meg"-szöveges eltűntethetetlen kereteket.
Egyenlőre nehezen tudom elképzelni, hogy itt bármilyen csoportosulás alakulna, ami aztán országossá növi ki magát, de ez igaz más oldalakra is, tehát semmi sem lehetetlen. A körök megvannak, ha összefognak, abból bármi kialakulhat. De hogy mindez milyen témában? Amit lehetségesnek tartok, maximum az, hogy egy várva-várt könyvet a kezdeményezésükre előbb adnak ki, vagy talán a rosszul készített (ragasztott), széteső könyvek és szétmálló borítók ellen kampányolhatnának. Bár nem egy nagy volumenű dolog egyik sem, viszont szerintem a mai magyar könyvnyomtatás komoly problémáját jelentik. Valószínűleg egy ilyen jellegű összefogáshoz én is csatlakoznék, és várhatóan a könyvtárak is, nem csak a civilek:)
Összefoglalva, a hasonló oldalaknak komoly népszerűsítő ereje lehet, hiszen naponta egyre többen csatlakoznak a tagokhoz, és jó hatással vannak szerintem az internet megítélésére is. Hiszen népszerűek, látogatottak, a könyvkolónia tartalma is egyre fejlődik, és minősége is javul, bárki számára ingyen elérhető, és előnyös lehet.

1 megjegyzés: