2010. március 14., vasárnap

Tézis 5.: Az Ongo – utazási élmények az interneten

A színház varázslatos világától, most az utazás impulzusokban dús témája felé fordultam. Az Ongo-n (Az Index, Indanet aloldala) található csodaszép helyekről származó képek, videók, élménybeszámolók sokasága megragadta a fantáziámat.

A website elején, rögtön eléggé szembetűnő helyen lévő Keresés-ével kezdtem, amely a honlap feltérképezésének kiinduláshoz nagyon jó alapot adott. Felfoghatjuk egy tartalomjegyzékként is; ahol a következő témák felsorolását láttam: minden, élménybeszámolók, országok, települések, szálláshelyek, albumok, képek, videók, felhasználók.

A címlapon máris egy reklámba ütközhetünk, amit maga az Ongo tett fel, egy nyereményjáték. Ezzel ő biztos „jól jár”, gondolom szerződése van a valamilyen utazási irodával.

Az Ongo-ról elmondható, hogy abszolút érvényesül a mind a hálózat közösségszervező, mind tudás-felhalmozó és megőrző funkciója is.

Gondolok itt arra, hogy megtalálhatóak a Facebook-on/iwiw-en/twitter-en is, illetve fenntartanak egy útitárskeresőt, az iwiw főoldalán található hírfolyamhoz hasonlót működtetnek itt is a tagok tevékenységéről (Friss, legújabb események/cselekedetek). A tagoknak adatlapjaik vannak, alapadatokkal (nicknév, nem, ország, belépés ideje, utolsó belépés dátuma), illetve nyomon követhető az úgynevezett felhasználói aktivitás; csinált-e új beszámolót, hozott-e létre új galériát…stb. Különösen tetszik a „grafikus felfogás”, ami itt tulajdonképpen egészen kézenfekvő; mindenhol googlemaps-ekbe futunk (országok, felhasználói aktivitás – hol volt utoljára, képek –hol készültek…stb.)

Kész utazási „tudásbázist” építettek itt. Segítségünkre van a használathoz a főoldal alján lévő címkefelhő.

Természetesen a netes közösségekre jellemző anonimitás itt is fenntartható, teljesen egyénfüggő, hogy ki?/mit?/mennyit? akar mutatni saját magából. A címoldal Úti cél menüjében földrészenként, azon belül országonkénti felsorolást találunk. Az országoknak, hasonlóan a felhasználókhoz adatlapjaik vannak. A bal oldali menüben navigálhatunk. Megnézhetjük az adott országhoz tartozó élménybeszámolókat, szálláshelyeket, albumokat, videókat, térképet, ajánlott oltásokat. Az adatlap felső sávján pedig, mindent megtalálunk +Új…-tal, amelyekre kattintva az ezen kategóriába tartozó saját megosztani kívánt információinkat tölthetjük fel. Alapvetően a weboldalon szabadon hozzáférünk mindenhez, ám ha aktív felhasználói szeretnénk lenni az oldalnak akkor először regisztrálni kell (ingyenes). Ne lepődjünk meg, hogy az aloldalakhoz kapcsolódó keresőpaneleket nem találunk, említettem, hogy a címlapon található központi keresőt, az alkalmazandó mindenféle böngészéskor. A honlap tartalmában sok „átfedés” van, minden mindennel összefügg, ami sokak számára zavaró lehet, nem egészen tarthatják átláthatónak, de számomra nagyon is tetszetős volt. Bárhova kattintunk, akkor is minden adathoz eljuthatunk maximum 3 lépésből (pl. élménybeszámolónál kezdek, de itt is látom az értékelést és a kapcsolódó albumokat.)

Az élménybeszámolókat 3 módon rendezhetjük; legújabb, legolvasottabb, legjobb. Egy konkrét élménybeszámolót megoszthatunk a közösségi portálokon, láthatjuk, hogy hogyan értékelték mások, felajánlja a témához, valamint a felhasználóhoz kapcsolható további tudósításokat. Kiemelt helyen van az értékelés a szálláshelyről, az adott felhasználó és az „össznézetet” tekintve. Természetesen fel van tüntetve az utazás dátuma is. Mutatja még a hozzá tartozó albumot és persze „ez itt a reklám helye”, tehát utazási ajánlatokat is a térségbe (az c-travel.hu jóvoltából – az Utazási ajánlatok közül az ő rendszerükben tudunk szemezgetni.). Itt nagyon is érvényesülni látszik; „nyelvében él az ember… írás, stílus, fogalmazás mindaz, ami személyiségét, egyéniségét képviseli”

A szálláshelyek menüben a legérdekesebb talán a szálláshelyek értékelése, amiben a szobát, a kiszolgálást, ételt/italt, tisztaságot és az ár/értéket külön-külön is pontozzák, majd adnak egy összesített eredményt is.

Az albumoknál én kicsit hiányolom a rendezési lehetőséget, pl. ABC szerint, ha nem tudom konkrétan, hogy mi érdekel, akkor elég nehézkesen találni meg a dolgokat, de ha csak „bámészkodni” szeretnék a sok szépség között, akkor pont jó :).

A videókat az albumokéhoz hasonló rendszerben találjuk, de úgy tűnik a felhasználók kevésbé lelkesek videó-megosztás, mint fotófeltöltés esetén. (Fényképeket sokkal több lapozható oldalon keresztül találunk, mint videót.

Ajánlott oltások alatt egy rövidke, nyers, gyors, könnyen emészthető tájékoztató olvasható a vizsgált országra vonatkozó „orvosi óvintézkedések” ügyében.

Az Ongon lehetőség van arra is, hogy az érdekesnek vélt emberek aktivitását figyelemmel kísérjük. Az adott felhasználó adatlapján a követésre kell kattintani és máris láthatóak lesznek a beszámolói, képei és minden megmozdulása a saját oldalunkon. Amennyiben nem akarjuk a továbbiakban az adott felhasználót követni, akkor az adatlapján a "nem követem" gombra kell kattintani.

„A virtuális közösségek szerveződése semmiképpen sem gátolja az IRL kapcsolatok kialakulását, az érdeklődési kör alapján szerveződött netes közösségek gyakran a való életben is megismerkednek, különösen, ha érdeklődési körük tárgya ott inkább gyakorolható, elérhető” Az Ongo-n, az Útitárs keresés, címlapon található fülecske igazolhatja az 5. Tézisben olvasott állítást. Útitárs gombot az egyes országokhoz tartozóan is felajánl és akkor csak az adott terület ajánlatai között válogathatunk.

Egy ilyen jellegű oldalról nem hiányozhat a fórum sem (Utazási fórum). Az érdekes az, hogy a sok helyen élmények leírására használt fórumfunkció itt értelmét veszíti, hiszen ehhez külön felületet biztosítanak. Így felmerül a kérdés, mégis mire használják? Nem mintha az „élménybeszámolás” keretei nem lennének elég „szabadok”, de ha esetleg lenne valami, ami nem fér bele (pl. nem igazán témába vágó), azt ide írhatják. (pl. autóvezetés az USÁ-ban, más utazós oldalak, egyéb dolgokkal kapcsolatos linkek.) A számunkra megfelelő fórum kiválasztásában itt segítségünkre van, egy országokból választási lehetőséget felajánló görgetősáv, illetve a szabad szöveges keresés téma mező szerint. (Csalóka, hogy a fórumra kattintva, csak 20 topicot ajánl fel, de az országos listából választva valamit, többre akadunk.) A „bónusz” topic az Üzenőfal, ahol „kötetlen beszélgetés mindenről” lehetséges, kérdezhetünk és üzenhetünk a szerkesztőnek is.

A Toplista – ba azokat a képeket, beszámolókat vagy szálláshelyeket teszik fel, amelyeket legalább három felhasználó már értékelt.

A Repülőjegy és az Utazási ajánlatok menüpontokban két keresőfelületet találunk. Ezeknek alkalmazásával tájékozódhatunk és összeállíthatjuk a számunkra leginkább költségkímélő (ha ez a fő szempont) nyaralást/telelést.

A felhasználói anonimitás, mint említettem itt jelen van, így nem is nagyon találtam életkorokra vonatkozó adatokat és nem tudok átlagot mondani. Feltételezem azonban, hogy több nemzedék is képviselteti magát az oldalon, hiszen utazni és netezni tud 6-80 éves is. Persze a legvalószínűbb, hogy az aktív keresőkorúak, akik nem a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben élnek vannak itt a legnagyobb számban. Nekik van anyagilag lehetőségük utazni és érezhetnek „indítatást”, ahhoz, hogy tapasztalataikat mások számára is elérhetővé tegyék.

Beszéljünk még az esetlegesen fellelhető kereskedelmi marketingről is.
Hogyan jelenik meg az Ongo-n a bújtatott reklám? Abban az értelemben, hogy eladni akarnának egy utazást csak mérsékelten, az emberi szervezet számára még tűrhetően töltenek fel hirdetést, pl. az írásom elején található nyereményjátékon keresztül jelenik meg. Azt viszont elkerülhetetlennek tartom, hogy a „beszélgetések” során 1-1 jó hotel, étterem… stb. ne kerüljön ajánlásra, ami már „suttogó reklámnak” minősíthető, ám tartsuk szem előtt azt is, hogy a fő cél nem a reklámozás/eladásösztönzés volt.
A fogyasztói társadalom, kereskedelmi marketing ilyen témában szerintem elkerülhetetlen, hogy megjelenjen egy oldalon, elszórva 1-2 reklám még nem olyan zavaró, mint a villogó feliratok, és aaz elektronikus postaládát telítő direkt marketing eszközei; pl. személyre szóló levél/személyre szabott utazási ajánlatok, vagy üdülési kupon. A kereskedelem olyan szinten megjelenik, hogy van szállás/utazás és repülőjegy-kereső, de ezt sem minősíteném teljesen egyértelműen reklámnak, hiszen nem egy meghatározott szolgáltatóhoz kapcsolták (pl. egyetlen utazási iroda, mondjuk a Vista kínálatában való keresési lehetőség, hanem a tájékozódást segítő, sőt akár ár-összehasonlítást lehetővé tevő keresőfelület biztosításáról van itt szó.

„Végszó”
„Amikor tehát a tájékoztatás fontos mintáinak tekintjük a közösségi felületeket, nem az amatőr szakértők teljesítményét helyezzük a professzionális tájékoztatók munkája fölé, hanem a megélt élményekből, szenvedéllyel, örömmel gyűjtött tudás bővíthető, interaktív archívumait ajánljuk követendő példaként.” Láthattuk, hogy itt különösen érvényes ez a tapasztalati tudás, erről szól az egész, ki mit élt meg, mit ajánl megnézni, enni, jó volt-e a szállás, milyen izgalmas esetei voltak, amiből mások tanulhatnak, ne járjanak úgy…stb.
Milyen hatással van az oldal a hálózaton való közösségfejlesztésre, a tudás bővítésére? Véleményem szerint a válasz erre a kérdésre nagyon pozitív. Úgy gondolom, hogy segíti a közösség építést, illetve értékes, használható információk gyűltek itt össze.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése