2010. április 5., hétfő

Kép a falon: Festőművészeti portál és közösség - Tézis 6.

A Kép a falon közösségi portál felhasználói attitűdrendszere.

1. Privátszféra és magány
A portál résztvevőinek magatartása a felhasználói szándék alapján két csoportra osztható.
Az első csoportot maguk az alkotók adják:
A festés, rajzolás, az alkotás régen - a virtuális világ megjelenése előtt - egy magányos, privát tevékenység volt. A hálózati élet, és ezzel a kettős élet megjelenésének lehetőségével sem változott az alkotói attitűd: egy mű megszületése továbbra is intim folyamat. Azonban vágynak eme zárt világból való kitörésre, ezért mutatják meg magukat a Kép a falon oldalon. Információra éhesek, várják a visszacsatolást, véleményt, kritikát műveikkel kapcsolatban. Céljuk az, hogy reakcióra késztessék közösségüket, interaktívvá tegyék jelenüket. (Technikailag ez úgy valósul meg, hogy véleményt lehet fűzni az egyes képekhez és pontozni is lehet őket.)
A második csoport a műkedvelők:
Azok, akik nem mint alkotók vesznek részt az oldalon, hanem azért, hogy kiélhessék művészetszeretetüket, gyönyörködhessenek. Viszonyulhatnak, lehetőségük van műkritikusként elmondani véleményüket, ugyanakkor fizikai igényüket is kiélhetik, hiszen akár meg is vásárolhatják a nekik tetsző festményt, grafikát.
Eltérőek a szándékok, melyek a portál használatára késztetik a személyeket, de a szociális igények hasonlók: önigazolás, önértékelés, véleményformálás.
A Kép a falon résztvevői kialakítják saját virtuális galériájukat, aktív befogadóként és alkotóként vannak jelen, de mindent nem osztanak meg a hálón (pl. személyes adatokat), ugyanakkor többnyire arccal vállalják művészetüket. Ezzel egyfajta bizalmat ébresztve a virtuális világ szereplői felé.

2. Birtoklásvágy – felhalmozás
A kép a falon portálon adta regisztrációs lehetőséggel tértől időtől függetlenül bárhonnan hozzáférhetünk kedvenc festményeinkhez, művészeinkhez, saját galériánkhoz. Kép A Falon percről-percre menüpont alatt nyomon követhetjük, hogy mi történt aznap, ki járt ott, ki írt véleményt, mit töltöttek fel stb. A kapcsolati háló tulajdonlása, ellenőrzése, mint felhasználói attitűd ebben a virtuális közegben is természetes. Az oldal szereplői létrehoznak gyűjteményeket, ahol például kedvenc képeiket gyűjtik vagy saját alkotásaikat töltik fel, ezeket lehetőség van képeslapként is küldeni. Megosztási magatartás erősen érezhető.

3. Képességek fenntartása, fejlesztése
A közösség tagjainak életében fontos a jelenlét, mely által bármely pillanatban bárki számára megmutatható egy új alkotás, vagy épp értékelhető az új feltöltött kép. Ez a jelenlét, ugyanakkor nem jelent kényszert, nincs a jelenleg regisztrált 844 művész között verseny, nem alakul ki ellenfél- tudat. A saját közösségükön belül fontos a szerepvállalás, véleményükkel formálják egymás művészetét, segítik a fejlődést, készségeket és ismereteket sajátítanak el. Társadalmilag hasznos tevékenységet folytatnak. A résztvevőknek ugyanolyan rangjuk van, legyenek profi vagy amatőr művészek, vagy műkedvelők.

4. Hozzáadás - teremtő aktivitás
A Kép a falon közösség tagjainak igénye a saját tapasztalat átadása, a segítő hozzáállás. Mindenféle interakció szívességen alapszik. Amellett, hogy az alkotók saját örömükre készítik műveiket, az oldalon való megjelenítéssel hozzájárulnak az egyetemes kulturálódáshoz. Ugyanakkor természetes vágyuk az elismertség elérése, munkájuk megmérettetése. Szerencsére az oldalon számottevő a pozitív visszajelzések aránya. A Fórumban például a zsűriztetés során lebecsült alkotókat biztatják munkájuk folytatására. Az elismerés önkéntes és nem jár féltékenységgel.

5. Összegzés
Milyen motivációs tényezők hatják át eme közösség tagjait?
Megmutatás, önigazolás, visszaigazolás, reakcióra késztetés, megosztás, jelenlét, lenyomat, kulturális szerepvállalás.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése