2010. április 30., péntek

Tézis 6. - Herendi porcelán

Privátszféra és magány

A számítógép-, illetve internethasználat kétségkívül behatárolja mozgásterünket. Bár a mobilinternet ezt valamelyest feloldja, mégis inkább egy helyben (ülve, állva, fekve) internetezünk. Ilyenkor legtöbben elvonulunk és minden külső hatást magunkon kívül helyezünk: csakis a virtuális világra koncentrálunk.

A Herendi porcelán oldalán való kalandozás alkalmával - véleményem szerint - kevésbé titkoljuk el valós énünket. Semmi kockázattal nem jár (persze azért előfordulhatnak olyan megnyilvánulások, melyek nem ide valók), ha megosztjuk nézeteinket az itt létrehozott tartalommal kapcsolatban.
Számos weboldalon kínálkozik lehetőség véleményünk kinyilvánítására, gondolataink megosztására... Attól függően, hogy milyen oldalon járunk, adjuk ki magunkat a nagyközönségnek. Legtöbb esetben "titkoljuk" valós énünket, vagy legalábbis csak minimális és lehetőleg általános információt közlünk magunkról, hogy nehogy ránk ismerjenek. (A regisztráció során pontos adatainkra kíváncsiak - ez riasztólag hat(hat) a felhasználóra, ott is hagyhatja az adott oldalt, még mielőtt végigszaladna a főbb linkeken.)
Az anonimitás viszont egyfajta szabadságot ad...

Hasznos többletinformációk kerülhetnek birtokunkba, ha olvashatunk a porcelánnal kapcsolatosan: hol, mikor érdemes vásárolni, eladni herendit, kinek milyen gyűjteménye van, vagy hol látható a legújabb kollekció stb. Jelen honlap felhasználóira nem jellemző, hogy gyakran és nagy "társasági életet élnek", nincs közvetlen és azonnali reakció az egyes megnyilvánulásokra, hiszen fórum, mint olyan nem elérhető.
Tehát előfordulhat, hogy kérdéseinkre csak hetek hónapok múlva érkezik válasz, amely esetenként aktualitását is veszti, mire eljut a kérdés feltevőjéhez. Bár saját tapasztalatom alapján elmondhatom, hogy a webmester készséggel áll rendelkezésre és igyekszik mihamarabb megszerezni és továbbítani a "választ" az aktuális helyre.


Birtoklásvágy - felhalmozás

Az általam választott honlapon nem jelentkezik a birtoklásvágy. Nem lelhető fel olyan lehetőség, mely megmutatja, hogy pl. én kivel, milyen gyakran lépek kapcsolatba, illetve mikor látogatom az oldalt.
A honlapon megjelenő képi és szöveges tartalom javarészt állandó.
A történelem megváltoztathatatlan: a Manufaktúra története és a fotók maradandók. Az Aktuális hírek, aukciók, megvásárolható termékek stb. leírása a hozzájuk tartozó illusztrációkkal bizonyos időközönként változik, frissül. A letölthető háttérképek, képernyővédők skálája szintén cserélődik. A honlapról tehát tartalmat tudunk leölteni, melyet "saját virtuális gyűjteményünkben raktározhatunk el. Az Archívum folyamatosan bővül, belőle visszakereshető és előhívható a korábbi tartalom.


Képességek fenntartása, fejlesztése

Az oldal képzőművészeti értéket közvetít. Itt nem jelenik meg az a fajta közösség, mint amilyen egy fórumozó "társaságnál". Speciális témájának köszönhetően "kevesen" használják.
Nem oly módon merül el az ember a tartalmakban, mint pl. egy internetes játékban.

Hozzáadás - teremtő aktivitás

A "porcelánmanufaktúra" honlapja a magyar porcelánt népszerűsítő internetes portál. Az iparművészet ezen ágát hivatott bemutatni. Igyekszik élni a világhálón jelentkező népszerű lehetőségeivel (hírlevél, blog stb.), igyekszik beépíteni rendszerébe. A felhasználóknak így módjuk van az újabb tartalom (ezek egyfajta szűrőn esnek át) hozzáadásához, amit többé-kevésbé ki is használnak. Tehát elmondható, hogy jelen van a teremtő aktivitás.
Nem jellemző, hogy egy-egy felhasználó saját elismertsége végett lép be az oldalra. Inkább a tájékoztatás az információk megosztása, a kultúra művelése olvasható ki a sorok közül.

Motivációs tényező: művészet, kultúra, hagyomány, hungarikum, világhírnév

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése