2009. november 25., szerda

Színház.hu (2. tézis: Hagyományos és hálózati tartalomszolgáltatás)

1. Fogalmazza meg, miként, milyen platformokon (esetleg szétszórva, nyomokban) jelent meg a honlap tartalma a nem-internetes kommunikációs rendszerben, vagy miként jelenhetne meg, ha nem lenne (gondolatkisérlet) az internet?

A színházakkal kapcsolatos információkat különböző könyvekből (színháztörténeti kiadványokból, színészekről szóló monográfiákból, vagy lexikonokból, színi kritikai írásokból) szerezhettük/szerezhetjük be egyfelől, de ugyanilyen fontosak az időszaki kiadványok is (pl. Színházi évkönyvek, vagy színművészettel, színházzal, előadó-művészettel, művészetekkel foglalkozó folyóiratok, magazinok, és persze a pl. havonta vagy kéthetente megjelenő programajánló kiadványok, gondolok itt akár az Exit-re, vagy a Pesti estre, és természetesen a Fideliora, ami kifejezetten színházak előadásainak ajánlóit [abc rendben], időbontást és színházak székhelye szerinti felosztásokat alkalmaz.).
A nyomtatott sajtón kívül a televízió és rádió is segítségünkre lehet a tájékozódásban,közvetett módon. Itt nem igazán van lehetőségünk célzott keresésre. (nyomtatott dokumentumoknál jobban van,kivéve, ha valamilyen tv-s,vagy rádiós archívum anyagához férünk hozzá és az nyilván fel van dolgozva valamilyen módon,ami böngészhetővé teszi.) Ettől függetlenül gyakorta hallhatunk a tv-ben, rádióban színi előadásokról a programajánlóikban,illetve készülhetnek beszélgetős műsorok egy-egy darab rendezőjével, benne játszó színészével, díszlettervezőjével...stb. (Ha azt vesszük a régi rádiójátékok is színdarabok voltak, illetve színházi előadások felvételeit a Magyar Televízió 1-es csatornáján le is szoktak adni- bár ez kitérő volt,hiszen ezek nem információforrások.)
A fentebbiekhez képest kevésbé kényelmes, és valószínűleg az emberek többsége által kevésbé gyakran alkalmazott információ beszerzési mód,magánál a színháznál (vagy jegyértékesítési irodájánál) való érdeklődés telefonon, esetleg a színház felkeresése, havi műsorkiadványának/prospektusainak begyűjtése. Ettől csak nagyon kis mértékben eltérő módszer, melynek eredménye tulajdonképpen ugyanaz,ha nem egyesével keresik fel a színházakat, hanem pl. egy jegyértékesítő irodát (pl. Ticketexpress, TEX) keresnek fel, ahol összeszedhetik a szórólapokat,kérdezhetnek az előadásról és megvehetik a jegyet rá.)
A hálózati korszakban a fórumok és közösségi oldalakon az érdeklődésnek megfelelő klubok töltik be az „egyéni” információ-megosztási, magánvéleményezési funkciót. Az internet megjelenése előtt ezt a szerepet a valós térben elhelyezkedő „rajongói klubok”, művészeti estek (művész-közönség találkozó), „művészeti” kávéházakban való egy azonos térben és időben történő beszélgetés töltötte/tölthette be leginkább.

2. Gondolja át és fogalmazza meg, hol jelenik meg még ez a tartalom a teljes hálózati tartalomszolgáltató rendszerben!

A Szinhaz.hu „tartalmai” közül, ebből a szempontból leginkább a Fórumát érdemes kiindulópontként választanunk. A fórumok ugye alkalmasak az egyéni vélemények kifejezésére. Ehhez hasonlatosan találhatunk nemcsak a Szinhaz.hu oldalán fórumokat, melyeknek témái között a színház és ehhez kapcsolódó témák szerepelnek, hanem „elszórtan” az interneten máshol is. (pl. Fidelio - http://fidelio.hu/opera/forum/szinhazimegoldas.aspx, Index.hu/Színház - http://forum.index.hu/Topic/showTopicList?t=9111515, Szinhaz.net/Fórum - http://www.szinhaz.net/index.php?option=com_fireboard&Itemid=20, Hamlet fórum - http://www.hamlet.ro/cgi-bin/hamlet/ultimatebb.cgi, Startlap fórum/Színház - http://lapforum.lap.hu/szinhaz/11220552) Szintén itt érdemes beszélnünk a „blog műfajról” is, ahol talán az egyes személyek, vagy akár csoportosulások még-még hatványozottabban, nyíltan kritizálnak pl. 1-1 darabot, vagy találunk itt is színészekről/színházi emberekről szóló, vagy egyszerűen „kultúraközvetítő” célzatot is. (http://szinhaz.blog.hu/, http://blog.hu/blogtags/színház, http://szinhazugy.blog.hu/, http://szinhaz.blogter.hu/, http://kretakor.blog.hu/). És természetesen itt sem feledkezünk meg a különböző közösségi szerveződések (pl.Iwiw,Facebook),ilyen „címkét” viselő klubjairól, ami a véleménycsere, kommunikáció egy másik lehetséges formája. De még a Delicious-on is van rá „hivatkozás” (pl. http://delicious.com/search?p=theatre&chk=&context=popular&fr=del_icio_us&lc=)

Elengedhetetlenek a színházak saját honlapjai. (A legtöbb rendelkezik vele.)

A tájékozódó/tájékoztató/”mindent egyben tartalmazó” információforrások sem maradnak el. (Linkgyűjtemények oldalai, pl. startlap család, http://www.szinhaz.lap.hu)

Érdemes lehet a kapcsolódó szervezetek honlapjait is böngészni (pl. http://www.mszt.org/)

Az első kérdésre válaszolva említettem a folyóiratokat, tv-t, rádiót. Vannak internetes lapok is, amelyek kifejezetten színházzal foglalkoznak, de akár egy-egy általánosabb netes magazinban is olvashatunk színházakról, színészekről, darabokról (pl. http://www.nana.hu/kikapcsolodas/kult/a-szinhaz-potolhatatlan-33617.html) ,és pl. van Színház tv külön a hálózaton is: http://szinhaz.tv/ és ez az analógia a rádióra is érvényes: http://retronom.hu/index.php?q=node/181 .

Tehát, mint láthattuk a webes felület szinte minden területére „beférkőzött” a színház is.


3. Mit tud nyújtani a vizsgált honlap a teljes rendszer szolgáltatási spektrumából, s mit nem? Mi a többlet, mennyire hasznosítja a specializáltság előnyét? Tart-e kapcsolatot az egésszel, szervesen illeszkedik-e a teljes rendszerbe?


Abból a szempontból,hogy a Google keresőbe a színház kifejezést beírva biztosan kiadja találatként a Szinhaz.hu-t mondhatjuk,hogy ez a honlap szervesen illeszkedik a hálózati színházi információs rendszerbe. (Az átlag felhasználók szokásait tekintve úgy gondolom, hogy a Google-ben való keresés egy érdekelt témával kapcsolatban, az egyik első és alap tevékenység, így az itt lévő találati listában való megjelenés már jelentheti a szerves kapcsolódást.)
A szolgáltatási spektrumát elemezve úgy gondolom, hogy elég széleskörű tartalomszolgáltatást nyújt a tématerületen. Mind a „kodifikált” tartalmat (előadás-kereső, jegyvásárlás, „hivatalos” sajtókritikák, előadás-ismertetők, színházak, színészek oldalainak egybegyűjtése...stb.), mind az „egyéniességet” tekintve (fórumok).
Azonban azt kell mondanom, hogy jelen világunkban nincs igazán specializált előnye, többlet szolgáltatása ahhoz képest, mint ami egy mai, meghatározott témával foglalkozó, szinte minden információszolgáltatási és tényleges szolgáltatási(pl. jegyvásárlás) területet lefedni kívánó többi oldal nyújt. Hiányterület lehet például, hogy „nem kapcsol magához” delicious könyvjelzőt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése