2009. november 22., vasárnap

MTA-KTI Tézis 1.

A Közgazdaságtudományi Intézet a Magyar Tudományos Akadémia egyik kutatóintézeteként nagyrészt állami finanszírozású műhely, amelynek - emiatt is - kötelessége a kutatási eredmények minél szélesebb körű közzététele. Ez a kötelezettség egybeesik a tudományos kutatásban résztvevők azon érdekével, hogy munkájukat a szakmai és az azon túli közönség is megismerje, mivel ez az egyéni és az intézményi elismertség, presztízs növelésének egyik leghatékonyabb útja. A hasonló típusú honlapok (akadémiai kutatóintézetek) körében mégis meglepő egyenetlenség tapasztalható, ami részben a szakmákon belüli különböző kommunikációs igényekkel, a tudományos közélet eltérő formáival, de a szakmai vezetés igényeivel is összefügghet. Az Akadémia vezetése egy ideje kitüntetett figyelmet fordít az intézeti honlapok minőségére, ezekről elemzés is készül, ami a tartalomszolgáltatókat a korábbinál nagyobb erőfeszítésekre ösztönzi.

A vizsgált honlap magyar és angol nyelvű oldalai között jól érzékelhető különbség van. Az angol nyelvű kevesebb információval, kevésbé színesen foglalkozik a közölni kívánt eseményekkel, amiből arra következtethetünk, hogy a honlap készítői elsősorban hazai olvasókra számítanak. A célközönség elsősorban szakmai lehet, az Intézet aktuális eseményein túl az Intézethez köthető más intézmények programjaira is figyelem-felhívó linkeket találunk. A naponta megújuló honlap gyorsan követi a változásokat, ezáltal hasznos információforrás a közgazdaságtudomány fontosabb hazai eseményeiben tájékozódni kívánó olvasóknak. Természetesen az Intézettel összefüggő korábbi események és hírek, a kutatóintézet főbb részlegei, a fontosabb kutatási irányok is jól követhetők a honlapon, ezáltal a közgazdaságtudomány egyik reprezentáns intézményének működése, stratégiai céljai és a célok megvalósulása is megismerhető a honlap tanulmányozásával. A honlap erőssége, hogy (az intézet alkalmazottainak nyújtott intranet adta lehetőségeken túl) mások számára is használható szolgáltatásokat kínál, így lehetőséget ad az Intézet által fejlesztett Adatbank és az igen színvonalas könyvtár katalógusának, e-forrásainak használatára.

A honlap fontos funkciójának tűnik a kutatóintézet teljesítményének (publikációknak, a kutatók előadásainak, közéleti szerepléseinek) naprakész bemutatása. Itt már óhatatlanul keveredik a megismertetés és a jó értelemben vett reklám feladata. A honlapon szereplő intézeti publikációk (műhelytanulmányok, könyvek) döntő része online elérhető, ezért a közgazdászok szakmai közegében, oktatásban, kutatásban dolgozók számára hasznos forrást jelenthet a honlap használata.
2009.12.14.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése