2009. december 1., kedd

Páty.hu - Tézis 2.

Az Internet előtti kommunikációs rendszerben az akkor megközelítőleg 3-4000 fős település közérdekű történéseinek, a mindenkori aktuális információs anyag teljes spektrumának egyidejű elérése szinte lehetetlen volt.
Ezt, azt hiszem, bizton állíthatom.
Mert milyen „csatornák” is működtek, működhettek itt korábban?
Elsősorban nyilvánvalóan a provinciális, évszázadok óta jól bevált direkt interperszonális kommunikáció, azaz a szájról szájra hagyomány követése, a „No, és azt hallotta-e, szomszéd?” kezdetű párbeszédek végtelen folyama, vagyis az informális élő híradás. Persze másik lehetőségként a hivatalos változatok elérése is adott volt, csak éppen roppant nehézkesen működő, hiszen a hivatal különböző osztályain a heti 1 + 2 fél nap ügyfélfogadási időben (leginkább munkaidőben!), hosszú (türelmet, kitartást és elszántságot igénylő, végső soron tehát embert próbáló) sorban állás után lehetett a fontos kérdéseket feltenni, s még így sem volt garancia a korrekt, valóban hasznos és tartalmas válaszra. Helyi rendeletek, szabályzatok, a település állapotát rögzítő vagy fejlesztési irányát bemutató műszaki térképek, az ügyek intézéséhez szükséges formanyomtatványok stb. már-már a titkosított anyagok zártkörű, arisztokratikus csoportját képezték. A kulturális eseményekről is hasonlóképp, a Közösségi Ház, ill. a Művelődési Ház kifüggesztett programajánlóihoz elzarándokolva lehetett csak tájékozódni. Sorolhatnám tovább, a lényeg, hogy mindenről általában helyben, nyitvatartási időben lehetett informálódni.

Ám e mikrovilág körül nagyot fordult a (makro)világ, s szerencsére – kis fáziskéséssel ugyan - vele fordult az előbbi is, miközben osztódott, vagy inkább kétszereződött, hogy majdnem pontos tükörképe megjelenhessen a virtuális térben, és így mindannyiunk számára bárhol, bármikor, tértől és időtől függetlenül, egyszerűen és szabadon elérhetővé váljon.
Ma már gépeinkhez fordulunk először, vagyis a község honlapját keressük fel, ha településünkkel kapcsolatban bárminemű kérdés felmerül bennünk, legyen szó hivatali ügyről, helyi statisztikai adatokról, szórakoztató programokról, betegellátásról, egyházi rendezvényről, iskolai tudnivalóról, kereskedelmi akciókról és ki tudja, még miről.
Magától értetődő, hogy itt minden hivatalos irat, jegyzőkönyv, rendelet, szabályzat, térkép és nyomtatvány elérhető digitális formában.
Ha netán a falu legidősebb nénije egészségi állapota miatt már nem tud kiballagni a főutcára, hogy megcsodálja a legújabb épületet, sebaj, majd unokája, laptopján, megnyitja neki Páty honlapjának galériáját, akkor aztán kedvére bebarangolhatja akár az egész vidéket.
Ha érdeklődő lokálpatriótaként közös ügyeinket, településünk vezetőinek munkáját kívánjuk figyelemmel kísérni, csak követnünk kell a Polgármesteri Hivatal hirdetményeit, esetleg komolyan vennünk a testületi ülésekre szóló meghívókat. Bár meglehet, hamarosan az ezeken való részvételhez sem kell elmozdulnunk saját képernyőnk elől, mert felvetődött az ötlet, hogy minden megbeszélést video(konferencia)ként tesznek elérhetővé a lakosság számára. Az összetett szó konferencia tagját sajnos zárójelbe kell tennem, hiszen csupán nézőként lehetnénk „jelen”, hozzászólni nem volna módunk. Igaz ugyan, hogy ez a lehetőség a fizikai személyes jelenlét esetén is bizonyos határok közé szorítva szabályozott.
Mivel egyelőre Páty hivatalos honlapjának fóruma sincs, sajnálattal kell megállapítanunk, hogy ez esetben a social media interaktivitása hiányzik; ugyanakkor célzott tájékoztató, információközvetítő funkcióját magas színvonalon tölti be, piciny darabként oly módon illeszkedve az internetes tér végtelen mozaikjába, amidőn e kis település beágyazódik a nagyvilág színes forgatagába.

2009-12-04

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése