2009. december 9., szerda

Tézis 4. A szolgáltatás a hálózati közeg jellegzetességeinek tükrében


A webhasználat utóbbi évtizede során olyan általános igények alakultak ki, melyekhez minden tartalomszolgáltató projektnek alkalmazkodnia kell, ha célközönségét és szolgáltatásait, kialakítását mérlegeli.
A kialakult igények szignifikánsan a hálózati közeg jellegzetességei, melyek a nyomtatatott, vagy hagyományos elektronikus média működésére csak részben hatottak:
A. Az értékpluralizmus
B. A hálózati tudásélmény
C. A hálózati időélmény
D. A hálózati térélmény



Kifejtés
A. Az értékpluralizmus
Bármely területen tájékozódik a web-felhasználó, lokálisan érvényes, többé-kevésbé világosan érzékelhető értékrendekkel találkozik.
S viszont, bármilyen értékrendet követ, jó eséllyel megtalálja a közeget, melyben otthon érzi magát. Kisebb-nagyobb gráfok szerveződnek hasonló értékrend alapján, fórum közösségek  és felhasználóik megteremtik saját készítésű és böngészés közben talált honlapokból azt a virtuális rész teret, amelyben egymás közt kedvelt témáikról tudásuk gyarapodhat, értékrendjük kiteljesedhet és alátámasztást nyer, s ahol az esetleges támadásoktól azt meg is védhetik.
A web elég teret ad a legkülönbözőbb csoportosulásoknak, valódi konfrontációkra nincs komoly késztetés.
E hierarchiátlanság, rugalmasság, szabadság: látszólag káosz, ugyanakkor az egymás mellettiség lehetősége is. 
Nincs direkt kényszer, iskolásmód kötelező érték-kánon, s a lokális értékrendeket megváltozatni erőszakkal nehéz is, értelmetlen is.
Látványos és motíváló lehet azonban a tematikus sokféleség, s a tudást, műveltséget fejleszteni nemcsak, hogy lehet, de jó esetben a felhasználónak igénye is van rá, avagy támad, látva az őt érdeklő témából elágazó összefüggéseket, tapasztalva mások - az övétől eltérő - tudásszerkezetét.
Az észrevétlen tanulás, a spontán tájékozódás jó eséllyel átvezet rokon érdeklődési területekre, más értékrendek uralta virtuális rész terekbe.
A tartalomszolgáltatás egyik fontos feladata, hogy ezt a spontán tájékozódást segítse, közvetítő szerepet töltsön be saját témájához kapcsolható más témák felé, katalizálja értékrendi fennsőbbségtől mentesen és informatívan a művelődést. Kínáljon fel, linkeljen, hirdessen - saját területét kontextusba állító - rész-tereket, információ halmazokat és egyedi dokumentumokat, függetlenül attól, ki, miért, hol hozta azokat létre.


B. A hálózati tudásélmény 
A tudás virtuális szerkezetének mellérendelő jellegéből következően - legyen szó bármilyen tématerületről -  széleskörű műveltség és az átfogó tudás csak alázattal használva, érdeklődéssel párosulva jelent rangot, érdemel elismerést, szimpátiát. A formális tekintélytisztelet –kényszerítőerő hiányában- mint tanár-diák viszony, öreg-fiatal, tapasztalt-tapasztalatlan a hálózaton kevéssé működőképes.
Hálózati interaktív tájékoztatás/tartalomszolgáltatás eleve csak olyan honlapokon, témákban életképes, melyek átfedésekre épülnek, olyan felhasználók/író/olvasók között, akik mind bírnak némi kompetenciával s elég háttértudással az új, másokat érdeklő információk rendszerbe juttatásához.
Szükséges tehát, hogy a résztvevők általános érdeklődése a téma iránt arányban álljon átlagos tudásszintjükkel.
S viszont, minél speciálisabb egy terület, annál kevesebbeket érdekel majd olyan szinten, hogy vállalják a tanulást, tájékozódást, a felzárkózást a befogadást biztosító ismeretalaphoz, illetve, hogy megérje hiányosságaikat, műveletlenségüket felvállalniuk az adott témában, akár pusztán az olvasás erejéig. A műveltség e szűkítő értelemben csoportképző tényező, azonban a kialakult csoporton kívül nincs jelentősége.
Fontos tehát, hogy egy tartalomszolgáltatás rétegezetten kínálja tartalma mélyebb szintjeit, fölkínálva az elmélyedés lehetőségét. Nem szabad mindent az ismeretlen látogatóra zudítani, lehetővé kell tenni a felszínes, gyors tájékozódást, a háttér megismerését, a saját tudás hozzáfűzését és a vitát egyaránt.
A web lényegi vonása az állandó jelenidejűség, frissülés, béta állapot.
Tipikusan rövid életű, változatlanságba dermedő lehet egy fórumtopik, blog, tematikus tartalomszolgáltatás,  ha a vitaindító/szerkesztő/létrehozó eleve „mindent tud” és közöl is témájáról. Ha az esetleges vitákban tudása lehengerlő, fellebbezhetetlen, gyakran már néhány hozzászólás után kiderül, hogy nem marad vitaképes partnere, vagy jobb esetben egy-kettő. A szűk szakmai viták egy speciális területen ilyenkor gyakran átkerülnek  személyes kapcsolatok szintjére, vagy levélben folytatják a párbeszédet, melybe amúgy sem tudna bekapcsolódni senki, mert nem érti, s ilyen mélységben nem is érdekli. A „nem mondhatom el senkinek” kényszere sok esetben az „elmondom hát mindenkinek” célszerű megoldására késztet, honlapok, statikus, összeszedett tudásközlések késztetője lehet az interakcióra alkalmatlan tudás. A virtuális párbeszéd ilyenkor megszakad, de létrejön egy használható eszköz, amely segíthet az arra vetődők tájékozódásában.
A nyílt tudásbázisépítő projektek pontosan az ilyen, vitákon „túlcsorduló” tudás outputok összesítésére épülnek, lehetővé téve a későbbi, kompetens bővítők érkezésekor a téma további fejlesztését..


C. A hálózati időélmény
A párbeszéd örök
Megörökítve megmarad mindaz, ami mulandó volt korábban (párbeszéd, chat, esemény folyamatos jelenné válik honlapokon, fórumokon, blogokban).
 - Kialakul egy "pár napos" jelen-tudat, ami azon belüli, azzal még érdemes foglalkozni, arra reagálni, ami régebbi, az elavult.
 + Csúsztatható párbeszéd: nem kell egyidőben jelen lennünk, időzónákon átívelő beszélgetést folytathatunk.
Változó állapotok - állandó jelenlét
Állandó élet van a hálón: valami mindig történik, frissül, áramlanak az új cikkeke, bejegyzések, folyamatos az párbeszéd fórumokon, blogokon, közösségi hálón éjjel-nappal, valaki ismerős mindig jelen van (vö. hagyományos élet/aktivitásrend: munkahely -> barátok/család > alvás ritmusa).
 - Nyomasztó tudat: lemaradás a kimaradás.
 + Optimális - harmonikus jelenlét: periodikusság, otthonos, ismétlődő helyzetek, második otthonosság (mint egy klub) kötődést kialakító erő.
Előtt és után: az idősíkok keveredése
 + egy esemény, hír, beszámoló olyan  gócpont lehet, melyhez előre, realtime és utólag lehet kapcsolódni kommunikációval, tartalommal.
 - valós helyek, intézmények, művházak, tartalomszolgáltatók felelőssége volna biztosítani archíválással a tartalomgenerálás gócpontjainak megteremtését. Ez a feladat ma még ritkán tudatosul a tartalomszolgáltatókban.
Maradandó tűnékenység: a múlt elértéktelendése
 - "15 perc hírnév" helyett: immár bármikor felidézhető a múlt, de elsősorban a jelen alhalmazaként: a múlt a weben töredékes, elavult, csökevényesebb, mint a jelen: a hagyományok értéktelenebbek, mint a naprakészség.
 + a lehetőség adott, az igény megformálódik: jelenné emelni a múltat, azaz egyenértékűvé tenni: retrohálók, nosztalgia: ideális volna erre a rétegződésre a web, de nincsenek eszközök, szabványok a rétegek kompabiltásához, ezért a jelenbe olvadáshoz vezet ez is. (egységes időkezelés kéne)


D. A hálózati térélmény
Webdesign és közösségi tér
A jó webdesign otthonosságot teremt, a változásoknak a tartalmi újdonságokra kell irányítaniuk a figyelmet.
 - az internettó/index szakítás történeti példája: ragaszkodás alakul ki a virtuális "helyhez", válságot okozhat a design korszerűsítése.
 + a felhasználói szokások elemzésével, a tér és a felhasználói aktivitások összehangolásával motiváló hatás érhető el (valóságban ugyanez a városszociológusok, urbanisták kihívása az élhetőbb települések kialakításakor)
Otthonteremtés
A korszerű webes felületek honlapkészítés helyett a saját tér létrehozását kínálják (profiloldal, adatbázis-testreszabás, hírforrások bekötése, kedvencek on-line elmentése).
+ feedolvasókon át a világ - nagyon hatékony tájékozódás a kialakult érdeklődési körben, de
- a hatékonyság mellékhatása: felszínesség és bezáródás az egyszer kialakított válogatásba.
- custom views: pl. Miner.hu = nincs közös élmény, mindenki mást lát, nem lehet miről beszélni, illetve csak töredékes közös élményt ad a tartalom. Kérdés, "jó"-e ez?
Kulcslyukak és valósághoz kötés
A digitális adatrögzítő eszközökkel soha nem látott mennyiségű webrevihető anyag keletkezik a valóság lenyomataiból. Az eleinte főleg szöveges, scannelt fotós webtartalom mára teljesen megváltozott, mindenki fotózik, filmezik, "tévézik", webkamera, fotónapló, fotostreamek teremtenek szoros és dinamikus kapcsolatot a valós helyszínek, látványok, emberi jelenetek és a web között.
 - veszély: az összemosással olyan torz virtuális világ jön létre, amit mégis valósnak fogadunk el (Mátrix), jobban működik mint pl. a "sztárvilág" (ami szintén egyfajta virtuális valóság), mert részei és alkotói vagyunk, beleszólhatunk, mozoghatunk benne. Ezért nehéz észlelni aránytalanságait, kívülről/felülről látni.
+ fontos kihívás: hogyan képezhető le a valóság hitelesen, nem torzítva? Jegyzőkönyv, emlékek, video, fotó, interaktivitás, feedback: komplex modell örökíthető meg, a hiteles kép titka a komplexitás, az összetevők aránya és funkciója a tartalomszolgáltatásban.
_____________________________________________________________________
Feladat:
Olvassa el és gondolja át egyenként a négy jelenség leírását. A vizsgált honlap kapcsán mutassa be, számolnak-e a szolgáltatás szerkesztői az adott jelenséggel, illetve vannak-e erre utaló jelek, mozzanatok a tartalomszolgáltatás működésében, kialakításában. Gondolja át és fogalmazza meg, miként lehetne jobban építeni az adott jelenségre, növelhető lenne-e a tartalomszolgáltatás hatákonysága.

Instrukciók:
Kérem, tagolja bejegyzését a fenti négy szempontnak megfelelően. Bejegyzéséhez válassza a meglévő címkék közül (a beviteli mező alatt jobbra, a "Mindet mutat"-ra kattintva láthatja a létező címkéket) a honlapját azonosító címkét és a szintén onnan választható _tézis4 címkét. Újabb címkét ne hozzon létre!


________________________________________________________________
Első félév:
Tézis 1. A tartalom társadalmi funkciója
Tézis 2. Viszony a hagyományos és hálózati tartalomszolgáltatás felépítményéhez
Tézis 3. A tartalom és téma viszonya
Tézis 4. A szolgáltatás a hálózati közeg jellegzetességeinek tükrében
Második félév:
Tézis 5. A szolgáltatás és a hálózathasználók közösségi igényei
Tézis 6. A szolgáltatás a felhasználói aktivitások tükrében
Tézis 7. A szolgáltatás a technológiai lehetőségek tükrében
Tézis 8. A szolgáltatás az ideális tartalomszolgáltatási modell tükrében
__________________________________________________________________

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése